Actualitat

04/02/2013

Recurs del mes de febrer

Aquest mes de fred i vent el dediquem a les novetats audiovisuals que han arribat al fons del CeDRe. Esperem que us sigui profitós i que vingueu a recollir les pel·lícules i documentals amb la seva guia didàctica per tal de treballar-la als vostres centres, o senzillament, gaudir-ne a casa.  

EL NIÑO (L'ENFANT), de Jean Pierre Dardenne et Luc Dardenne. Bruno i Sònia, una jove parella que viu als suburbis d'una ciutat belga veuen com els seus ingressos es redueixen dràsticament. En aquesta precaria situació, neix el fill de tots dos. El seu immadur i despreocupat pare mostre escàs interès pel nadó fins que rep una oferta econòmica per la seva venda al mercat negre.

PROFESOR LAZHAR, de Philippe Faladreau. L'immigrat argelí, Bachir Lazhar, és contractat com a substitut d'un mestre que acaba de morir tràgicament. Es troba amb un grup de nens i nenes molt afectats pel succés. Amb el seu carisme i particular forma d'ensenyar canviarà la vida de l'alumnat. Una pel·lícula que trenca tabús i que presenta el paper de l'educació en una societat que cal que es plantegi la trobada entre les cultures.

POLISSE, de Maiwenn. La vida diària de dos policies de la Brigada de Protecció de menors és la detenció preventiva de pedòfils, arrest de carteristes menors, i també la pausa per fer un most a mig matí, on apareixen: els problemes de parella, les audiències dels pares maltractadors, el testimoni dels seus fills, els excessos sexuals dels adolescents però també la solidaritat entre els col·legues del cos. Com aconsegueixen trobar l'equilibri entre la seva vida privada i la crua realitat amb la que treballen a diari?

SHE, A CHINESE, de Xiaolu Guo. Mei és una noia que decideix abandonar la seva monòtona vida de poble per la vida a Chongqing, la ciutat més propera.  Però res és com s'esperava. Després de ser acomiadada de la fàbrica a on treballa, s'enamora d'Spikey, un assessí a sou amb un passat que no tarda a passar-li factura. Sense pensar-ho dues vegades, emigra a Londres.  Allà es casa amb un home gran, el Sr. Hunt i comença una nova vida que l'atrapa en el silenci i l'avorriment d'una casa anglesa. Durant l'enyorança i el dol de l'emigració, coneix a Rachid, un altre immigrant que té un petit restaurant de menjar per emportar.

CATALUNYA ÜBER ALLES, de Ramon Térmens. Pel.lícula sobre l'auge del racisme a Catalunya, a partir de tres històries curtes. 

    

RÍNDETE MAÑANA, de Michael Collins. Sis mesos després de l'assassinat de dos joves a Cebú (Filipines), la policia no troba culpables. Degut a la pressió social, la policia acusa a Paco Larrañaga, que el dia del crim està a més de cent quilòmetres de distància. És condemnat a mort. Una campanya popular va aconseguir el seu trasllat a la presó de Martutene, a Donosti, on cumpleix condemna. Un documental que exposa- amb la fascinacó del thriler- un món de corrupció i injustícia i que ens impulsa a denunciar la pena de mort, implantada i aplicada encara a 60 països del món.

LA OLA, de Denis Gansel.
1967, Ron Jones un professor d'història en un institut de Palo Alto a California no va trobar la resposta a una pregunta d'un alumne: Com és possible que el poble alemany al·legui ignorància respecte a la massacre del poble jueu? En aquest moment, Jones decideix fer un experiment amb els seus alumnes: implanta un règim d'extrema disciplina militar a l'aula, restringint-los les llibertats. Neix un moviment nou creat pels propis alumnes, The Third Wave. Davant la sorpresa del professor, els alumnes s'entusiasmen fins a tal punt que als pocs dies comencen a espiar-se uns als altres i a perseguir els qui no es volen unir al nou grup. El professor es veu obligat a frenar-los abans les coses no arribin massa lluny. Basada en fets reals.

UNA MUJER EN AFRICA, de Claire Denis. En un lloc d'Àfrica l'exèrcit es prepara per restablir l'ordre del país. Els estrangers han marxat abans que tot empitjori. Però la Maria Vial no està disposada a abandonar la plantació de cafè abans de la temporada de recollida del gra, només perquè hagi sentit algun tret. Ella creu, igual que el seu ex-marit i el seu sogre, que l'alcalde del poble els protegirà, ja que té una guàrdia personal i un exèrcit propi, format amb homes ben entrenats, armats i capaços de tot.

INCENDIES, de Denis Villeneuve. Documental sobre dos germans que van a l'Orient Mitjà buscant uns orígens que els han estat amagats fins a la mort de la seva mare: un germà que desconeixien i un pare que creien mort.

DANCER IN THE DARK, de Lars von Trier. Selma, immigrant txeca i mare soltera treballa a la fàbrica d'un poble d'EUA. L'única via d'escapament a la tan rutinària vida és la seva passió per la música, especialment per les cançons i balls de Hollywood. Selma però té un gran secret: està perdent la vista, i sap que el seu fill, també quedarà cec sinó aconsegueix a temps, els diners que fan falta perquè s'operi.

LAS FLORES DE HARRISSON, d' Elie Chouraqui. Guerra de Iugoslàvia. A partir de la desaparició del seu marit,un reporter de guerra desplaçat a Bòsnia, Sarah emprèn un viatge per trobar-lo. Un cop enmig d'un conflicte que Europa veu com a minoritari, es descobreix la veritable dimensió del genocidi.

5 DÍAS SIN NORA, de Marleva Chencillo. Una comèdia dramàtica que parla de les relacions afectives fins a les discrepàncies entre religions. S'hi barregen diferències socials, racials i religioses dins d'un context econòmic neoliberal que comercialitza amb tot i amb tothom, criticant tots els estaments, inclosos els ritus jueus i la frivolitat catòlica.

NORMA RAE, de Martin Ritt. Basada en fets reals, narra el procés de conscienciació política d'una dona i el seu compromís amb la lluita sindical. Norma Rae, una obrera d'una fàbrica tèxtil del sud d'EUA, passa per moments difícils arran de la mort del seu marit. Quan arriba a la ciutat un líder sindical que li proposa formar un sindicat a la fàbrica, la seva vida canvia totalment: participa en la lluita laboral i es casa amb un company de feina. Convertida en una líder sindicalista, haurà d'enfrontar-se a enormes dificultats per implantar un sindicat a la seva pròpia fàbrica.