Notícies

Després de les lectures d'estiu, des del CeDRe us presentem un seguit de pel·lícules i documentals que teniu a la vostra disposició.
«La manca de pluges a Somàlia, Kenya i Etiòpia i les males polítiques han portat a la Banya d'Àfrica a la crisi alimentària més greu del segle XXI. L'escassetat d'aigua i aliments han elevat alarmantment les taxes de malnutrició a la regió, amb nivells d'emergència mai vistos. Més de 500 somalís ja han mort aquest any per malalties relacionades amb la sequera, com ara la diarrea, i també augmenta el nombre de refugiats i desplaçats que abandonen les seves llars.» Ens ho expliquen des d'Intermón Oxfam, present a la zona.
El proper dilluns, 1 d'agost, farà un any de l'entrada en vigor del Tractat de Prohibició contra les Bombes de Dispersió, ( un any sense bombes de dispersió), un nou pas en el camí del desarmament i de la Pau al món, Tractat que va ser possible gràcies als esforços de la societat civil i de moltes associacions arreu del món implicades en la Pau. A Catalunya, igual que a 60 països de tot el món, es farà un acte esportiu per celebrar aquest aniversari i l'entitat Plataforma per la Pau de Lloret de Mar, serà l'amfitriona.
Des de la Coordinadora d'ONG Solidàries de les comarques gironines i l'Alt Maresme i la Coordinadora d'ONGD i altres Moviments Solidaris de Lleida lamentem la decisió de la FCONGD de sortir del Consell de cooperació al Desenvolupament. Entenem i respectem el seu posicionament però creiem que aquest és un moment perquè el sector es mantingui unit i treballi conjuntament en els òrgans establerts a tal efecte per poder manifestar les discrepàncies oportunes i treballar de manera propositiva per reduir els efectes que la situació actual està provocant.

El masato és la beguda que elaboren els indígenes amazònics amb iuca bullida i que dóna identitat a la seva cultura. Per contra, el petroli, per molt que hauria de semblar signe de riquesa, l'és de desestructuració social i cultural, de contaminació, de malaltia i de mort. La Lliga dels Drets dels Pobles presenta «Amazònia, masato o petroli», un documental que mostra el menysteniment dels poders polítics i econòmics envers la selva i els seus pobladors.
Arbúcies ha celebrat els 25 anys de l'Agermanament amb el municipi nicargüenc de Palacagüina. La festa s'ha iniciat després del Ple Municipal en què s'ha ratificat l'Agermanament i ha comptat amb els parlaments de l'alcalde d'Arbúcies, l'alcaldesa de Palacagüina, els presidents de Fundarpal i Soarpal, i el cònsul de Nicaragua en Carlos Fonseca, fill de Carlos Fonseca Amador. A continuació, podreu veure un documental sobre aquest agermanament, un dels més veterans de Catalunya.
«Érase una vez una transnacional pesquera que decidió viajar a Senegal para extraer el pescado de sus aguas. Allí se encuentran con los pescadores senegaleses, quienes llevan generaciones pescando de manera artesanal para el sustento de sus familias y su población. La transnacional, con sus gigantescas embarcaciones se aposenta en las aguas senegalesas y comienza a arrebatarles el pescado, que posteriormente va a exportar, dejando a los pescadores senegaleses y a su población sin los recursos pesqueros que les han dado de comer durante siglos.» Així comença la campanya Paren, aquí vive gente, de Veterinaris Sense Fronteres (VSF), que busca sensibiltzar la població sobre les conseqüències de la sobreexplotació dels recursos naturals de països del Sud, en mans de transnacionals de Nord.
La Comissió de Periodisme Solidari i la Mesa per la Diversitat del CAC van presentar ahir a Girona el Manual d'Apropament als Mitjans, elaborat per la Mesa amb l'objectiu de facilitar les relacions entre entitats i periodistes. El document, que s'ofereix en nou idiomes diferents (català, castellà, anglès, francés, xinès, àrab, urdú, romanès i amazig), explica des de com redactar una nota de premsa fins a com contactar amb els periodistes. La presentació, a la qual van asistir una vintena de persones, es va emmarcar en un acte sobre el tractament informatiu de la immigració, durant el qual van sorgir propostes per a millorar-lo.